Stefano Ricci – Ο βασιλικός αετός

Ο Stefano Ricci μεγάλωσε στη Φλωρεντία, οπου έμαθε την ουσία του ποιοτικού και κλασσικού σχεδιασμού.

Οι τροχοί του αμαξιού ταρακουνιούνται κατά μήκος του υπαίθριου δρόμου καθώς κατευθύνομαι στο Poggio ai Segugi – την εξοχική έπαυλη του Stefano Ricci, τον ιδρυτή της επώνυμης μάρκας αντρικών ρούχων. Ύστερα από οδήγηση μιας ώρας, οι πύλες του κτήματος ανοίγουν. Οι φασιανοί με χαιρετούν με τις μελωδίες τους, με την ίδια άνεση που θα είχαν στην άγρια φύση.

Με μια διακριτική κομψότητα όπως αυτή των ρούχων του, το εντυπωσιακό σπίτι του Ricci βρίσκεται πάνω σε ένα λόφο μεταξύ των κυμματιστών λόφων της Τοσκάνης του Mugello, γη που αρχικά ανήκε στους Μεδίκους, την εξέχουσα φλωρεντιανή οικογένεια από τον 15ο αιώνα. Απλωμένο σε 1650 στρέμματα άγριας φύσης, δραστηριοτήτων, και ζωής – το Poggio ai Segugi είναι ένα παραδεισένιο καταφύγιο για τον άνθρωπο της φύσης. Το κατάλυμα του κυνηγού βρίσκεται δίπλα στο κεντρικό σπίτι, και οι Ricci έχουν σαν καθήκον τους να διατηρούν την ισορροπία του οικοσυστήματος προστατεύοντας και μερικές φορές κυνηγώντας άγρια ζώα που τριγυρνούν στην ιδιοκτησία. Κάθε δραστηριότητα κυνηγιού στις εγκαταστάσεις γίνεται δωρεά στους λιγότερο εύπορους των γειτονικών πόλεων.

Από όλες τις ιδιοκτησίες του Ricci σε όλον τον κόσμο, δεν αποτελεί έκπληξη ότι αυτή είναι η αγαπημένη του. Η αρμονία του σπιτιού με τη γη αποκαλύπτει την αληθινή του φύση – ένας άντρας που σέβεται τη φύση και τη φυσική τάξη πραγμάτων. Ακόμη, κάθε Μάιο και Ιούνιο περνά χρόνο σε σαφάρι, κυνηγώντας την έμπνευση για τη νέα του συλλογή.

Η κλασσική αρχιτεκτονική της Τοσκάνης αντανακλά το ιδεώδες της Αναγεννησιακής περιόδου, με τα υπαίθρια τείχη της από ασβεστόλιθο, τις καμπυλωτές πόρτες και τα μεγαλοπρεπή παράθυρα – την ίδια συνταγή που συναντάει κανείς σε λιγότερο από 70 χιλιόμετρα μακριά στη Φλωρεντία, τη γενέτειρα της χρυσής εποχής της Δύσης. Μπαίνοντας στην έπαυλη του, είναι σαν να περνάμε από την τελειότητα της φύσης σε αυτήν του ανθρώπου.

Μέσα, η οικιακή συλλογή Stefano Ricci διακοσμεί το εσωτερικό, με τα αψεγάδιαστα αντικείμενα όπως τα χειροποίητα κρυστάλλινα ποτήρια νερού και τα χειροποίητα ασημένια κύπελλα κρασιού – ακριβώς όπως αυτά της Αναγέννησης – εναρμονισμένα με την αρρενωπότητα των βαλσαμωμένων κυνηγετικών τρόπαιων στους τοίχους.

Η οικιακή συλλογή Stefano Ricci διακοσμεί το εσωτερικό της κατοικίας του ιδρυτή.

Η παρουσία του Stefano Ricci, του γενειοφόρου μεγαλοϊδρυτή, γεμίζει το δωμάτιο, εκπέμποντας την αύρα του διαφημιστικού συνθήματος της εταιρείας του, «Τιμή, Δύναμη, Περηφάνια» – προσεγγίζοντας το όμως αυτό με μια ζεστασιά και σεμνότητα.

«Είμαι ένα κανονικό άτομο μιας κανονικής οικογένειας, η οποία έχει παλιές παραδόσεις», λέει ο Ricci, ένα ήθος που έχει μεταβιβαστεί στους δύο γιούς του, που τον βοηθούν τώρα να τρέχει την εταιρεία του – ο μεγαλύτερος Niccolò, διευθύνων σύμβουλος, και ο μικρότερος Filippo, καλλιτεχνικός διευθυντής. «Αυτό είναι ένας θησαυρός, είναι ένα προνόμιο για τα παιδιά μου που μεγάλωσαν με το ίδιο πνεύμα».

Ενώ η κλασσική φλωρεντιανή συμπεριφορά του Ricci διαχέεται στο σπίτι του και την επώνυμη μάρκα του αντρικών ρούχων, είναι οι παραδοσιακές ιταλικές αξίες που καθοδηγούν αυτό το κομψό στυλ που φοριέται παγκοσμίως από διασημότητες όπως οι Robert De Niro, Tom Cruise και Andrea Bocelli.

«Η δουλειά μου έχει να κάνει με την αντρική μόδα, και είναι περισσότερο αντρική παράδοση, γιατί υπάρχουν δύο κόσμοι», λέει ο Ricci. «Ο ένας είναι που αρέσει στους σχεδιαστές να ντύνουν τον άντρα σαν γυναίκα, [και η] πραγματική παράδοση του αντρικού ρουχισμού, που είναι ραπτική και ένας εντελώς διαφορετικός κόσμος.»

Ο αετός, το λογότυπο της εταιρείας, συμβολίζει τη δύναμη της αρρενωπότητας, ενώ ταυτόχρονα υποδεικνύει μια διορατικότητα, την ικανότητα να βλέπει κανείς μακριά – ή μελλοντικά – μια ποιότητα που ο ιδρυτής κατέχει ξεκάθαρα όντας κορυφαίος στην αγορά για 45 χρόνια στην εξατομικευμένη αντρική μόδα.

“Αυτό δεν είναι απλώς ένα ρούχο, αλλά επίσης μια κληρονομιά – η συνέχιση του πνεύματος της Φλωρεντίας, μια συνέχιση του πολιτισμού,» λέει.

Επαναφέροντας την Αναγέννηση

Ο Ricci τόνιζε πάντα το γεγονός ότι μεγάλωσε στη Φλωρεντία, τη γενέτειρα των Dante, da Vinci και Michelangelo, και, πιο πρόσφατα, των ινδαλμάτων της μόδας Gucci, Pucci, και Ferragamo – μια πόλη διαχρονικών αισθητικών δημιουργών, που ενέπνευσαν τον Ricci καθώς δημιουργούσε τη δική του μάρκα.

Ο αετός ενσαρκώνει το κουράγιο, την αρρενωπότητα και τη διορατικότητα της εταιρείας και του ιδρυτή της.
Ένα εξατομικευμένο κοστούμι Stefano Ricci ενσωματώνει 186 βήματα υψηλής ραπτικής.

«Δεν θέλω να είμαι πολυτέλεια, θέλω να είμαι διαφορετικός,» λέει. Η κληρονομιά του είναι μια επιστροφή στην «ποιότητα, ποιότητα, ποιότητα» – κλασσικός, κατά παραγγελία, χειροποίητος ρουχισμός, που κερδίζει επάξια την τιμή των $500 για μια γραβάτα και $30.000 για ένα κοστούμι. «Εάν πραγματικά αγαπάς αυτό που κάνεις, θέλεις να βάλεις το δικό σου στίγμα σε όσα έμαθες από την φλωρεντιανή κουλτούρα».

Ένας λάτρης της ραπτικής και της γραβάτας – με μια συλλογή από 150 γραβάτες Hermès που όλο και μεγαλώνει – ο Ricci αποφάσισε να γράψει το δικό του κεφάλαιο στην ιστορία. Το 1972, σχεδίασε την πρώτη του συλλογή ελπίζοντας να φτιάξει τις καλύτερες γραβάτες στον κόσμο, εμπνευσμένες από τη δεξιοτεχνία του χειροποίητου και τους κλασσικούς πίνακες της Αναγέννησης.

Δυο χρόνια μετά, στην ηλικία των είκοσι χρόνων και κάτι, ο Ricci και η ολοκαίνουρια συλλογή του επιδοκιμάστηκαν στο Pitti Uomo, τη διακεκριμένη διεθνή εκδήλωση αντρικών ρούχων. Σύντομα, εξέχοντα διεθνή καταστήματα γέμιζαν τα ράφια τους με γραβάτες Stefano Ricci.

Κάθε κομμάτι ρούχου είναι χειροποίητο, πιστό στην φλωρεντιανή καταγωγή του του χειροποίητου.
Κορυφαίοι τεχνίτες και μαθητές συνεργάζονται για να διασφαλίσουν την καλύτερη ποιότητα στον κόσμο.

«Σήμερα, για να κάνεις όνομα, μπορείς να το κάνει με δύο τρόπους – ο ένας είναι με μια μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία, ο άλλος είναι η καλή ποιότητα. Ποτέ δεν έκανα συμβιβασμό του προϊόντος με την τιμή – είναι αποκλειστική γιατί υπάρχουν λίγα που να έχουν φτιαχτεί από αυτό το πράγμα,» λέει. «Τα γυναικεία ρούχα, η ποιότητα του ρούχου, ποτέ δεν πλησιάζει ούτε στο ελάχιστο το υλικό που χρησιμοποιούμε – ουτε καν η υψηλή ραπτική».

Η τωρινή συλλογή του Ricci, η σειρά «Patchwork», επίσης γνωστή ως η συλλογή με τις πιο ακριβές γραβάτες στον κόσμο, επιδεικνύει με όμορφο τρόπο την ποιότητα του χειροποίητου που περιμένει κανείς από την ετικέτα Stefano Ricci. Εκατοντάδες μικρών κομματιών μεταξιού ράβονται μαζί δια χειρός, χρησιμοποιώντας ύφασμα που έχει κλωθεί προσεκτικά από αργαλειούς αιώνων, που μπορούν να παράξουν μόνο δύο υφασμάτινες γραβάτες την ώρα. Αλλά το υψηλό κόστος ποτέ δεν αποθάρρυνε τον Ricci, που πίστευε βαθιά ότι το παραδοσιακό φλωρεντιανό στυλ και τέχνη ήταν ο μόνος δρόμος μπροστά.

«Εάν δεν υπάρχει πάθος, δεν μπορείς να πας πουθενά,» λέει ο Ricci. «Χρειάστηκε να επεκταθώ λόγω της ζήτησης της αγοράς, του καταναλωτή».

Μόλις δύο χρόνια μετά την πρώτη του συλλογή γραβάτας, ο Stefano Ricci προσέθεσε πουκάμισα υψηλής ποιότητας και μικρά δερμάτινα είδη, και μετά άρχισε να χτίζει την αντρική γαρνταρόμπα, από κοστούμια μέχρι παπούτσια και κοσμήματα. Πιστός στις φλωρεντιανές ρίζες της εταιρείας του, ο Ricci έθεσε ένα διαχρονικό πρότυπο ποιότητας παγκοσμίως, όλο αυτό πηγαίνοντας αντίθετα από τη βιομηχανία.

Τη δεκαετία του 1980, καθώς η Ιταλία άλλαξε από μια αγροτική χώρα σε μια βιομηχανική και βασισμένη στην εξυπηρέτηση οικονομία, οι ιταλικές μόδες απομακρύνθηκαν από την υψηλή ραπτική στο «έτοιμο» ρούχο. Τα καινούρια πιο προσιτά στυλ του Μιλάνου εκθρόνισαν την Φλωρεντία από την ηγεμονική της θέση ως πρωτεύουσα μόδας της Ιταλίας.

Ο Ricci και άλλες ισχυρές φλωρεντιανές οικογένειες μόδας σχημάτισαν μια φιλανθρωπική κοινοπραξία αποκαλούμενη “Classico Italia” για να στηρίξουν την παρουσία της Φλωρεντίας και να προστατέψουν την κληρονομιά της του χειροποίητου. Η ετικέτα της «100% Made in Italy” σήμαινε ότι η παραγωγή γινόταν αποκλειστικά στην Ιταλία, σε αντίθεση με τις φθηνότερες εναλλακτικές στην Ασία που αποκτούσαν όλο και μεγαλύτερη δημοτικότητα.

Το Antico Setificio Fiorentino είναι ένα από τα τελευταία εναπομείναντα παραδοσιακά χειροποίητα κατασκευαστήρια μεταξιού στον κόσμο.
Οι χειροποίητοι και ημι-μηχανικοί αργαλειοί του, του 17ου και 18ου αιώνα υφαίνουν εξαίρετο μετάξι, που ολοκληρώνονται από ένα μηχανισμό σχεδιασμένο από τον Leonardo da Vinci.

Τίποτα δεν μπορεί να παραδειγματίσει αυτήν την “100% Made in Italy” εξατομικευμένη εμπειρία του Stefano Ricci όπως η δημιουργία των κατά παραγγελία κοστουμιών του, οπου φωτογραφίζουν ακόμη και τον βηματισμό του πελάτη για να διασφαλίσουν το πιο φυσικό και ακριβές ταίριασμα. Από υπέροχα υφάσματα κασμιριού, μαλλιού, και μεταξιού, και 186 βήματα παραγωγής όλα φτιαγμένα χειροποίητα με τη χάρη κορυφαίων τεχνιτών – η ποιότητα, άνεση και εμφάνιση ενός εξατομικευμένου κοστουμιού Stefano Ricci δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτή μιας μηχανής.

«Αυτό που μπορεί να γίνει σε ένα λεπτό με τη μηχανή, με την τεχνολογία, γίνεται σε τέσσερις με πέντε ώρες με το χέρι,» λέει ο Ricci.

Καθώς η ζήτηση για τα ρούχα και τα αξεσουάρ Stefano Ricci αυξανόταν, το 1993, ο Ricci άνοιξε την πρώτη εταιρεία του στη Σαγκάη – μια τολμηρή επιλογή τον καιρό εκείνο.

«Εικοσιτρία χρόνια πριν, κανείς δεν περίμενε πραγματικά τι θα γινόταν η Κίνα», λέει ο Ricci. Σε μια προηγούμενη επίσκεψη του στην Κίνα, ο Ricci είδε κάτι που οι άλλοι επιχειρηματίες ίσως δεν πρόσεξαν. «Έβλεπα τον τρόπο που κινούταν και περπατούσε η νέα γενιά· την ενέργεια που εξέπεμπαν τα μάτια τους».

Οι Κινέζοι υποδέχτηκαν ενθουσιωδώς την μάρκα Stefano Ricci, παρόλο που οι γραβάτες κοστίζουν όσο τέσσερις μηνιαίοι μισθοί ενός εύπορου Κινέζου. Οι γιοί του Ricci, Niccolò και Filippo, είδαν ότι η κληρονομιά του χειροποίητου της εταιρείας είχε μεγάλη προοπτική, και λίγο λίγο, με τη γνώση τους της αγοράς, ο Stefano Ricci άνοιξε συνολικά 52 μπουτίκ διεθνώς, από το Ντουμπάι στο Μπέβερλι Χιλς και πρόσφατα το κατάστημα ναυαρχίδα στο Βανκούβερ, την πρωτεύουσα του Καναδά. Ο Ricci σχεδίασε προσωπικά κάθε μπουτίκ ο ίδιος, η κάθε μία αποτελούμενη εκατό τοις εκατό από φλωρεντιανούς τεχνίτες.

Παραμένοντας πιστοί στην ψυχή της εταιρείας, οι Niccolò και Filippo ήρθαν αντιμέτωποι με μια επαγγελματική ευκαιρία η οποία αφορούσε λιγότερο τα οικονομικά και περισσότερο την υπευθυνότητα προς την κληρονομιά τους. Η ταχύτητα και το φθηνό κόστος της σύγχρονης βιομηχανικής παραγωγής έβγαζαν τους κλωστοϋφαντουργικούς μύλους εκτός λειτουργίας, περιλαμβανομένου του θρυλικού μύλου μεταξιού Antico Setificio Florentino, που παρήγαγε υφάσματα για τη βασιλική οικογένεια από το 1786.

Η εταιρεία Stefano Ricci είναι πραγματικά μια οικογενειακή επιχείρηση – ο Filippo καλλιτεχνικός διευθυντής (αριστερά), ο Stefano, ιδρυτής και επικεφαλής σχεδιαστής (κέντρο), και ο Niccolò (δεξιά), διευθύνων σύμβουλος.

Το 2010, από την οικογένεια Pucci, η εταιρεία Stefano Ricci αγόρασε το Antico Setificio Fiorentino, ένα μαγικό μέρος που πραγματικά σε πηγαίνει πίσω στον χρόνο. Ο αρχαίος μύλος είναι καταχωνιασμένος σε ένα στενό, εκεί που κανείς δεν θα περίμενε να βρει την παραγωγή του καλύτερου, πιο ακριβού χειροποίητου μεταξιού στην Ευρώπη, με κόστος 2.000 ευρώ το μέτρο. Όταν ανοίγεις την σιδερένια πύλη και περπατάς προς την κόκκινη εξώπορτα, μπορείς να ακούσεις αδρά μικρά και μεγάλα ρυθμικά χτυπήματα απο τους ημι-αυτόματους αργαλειούς του 17ου και 18ου αιώνα, που ηχούν σαν μια ενορχηστρωμένη συμφωνία. Μέσα στον ιστορικό μύλο, καταξιωμένοι υφαντές περιστοιχίζουν τους τοίχους εργαζόμενοι πάνω σε αρχαίους ξύλινους αργαλειούς, όπως μια κυρία στη γωνία που χρησιμοποιεί ένα συνδετήρα φτιαγμένο από τον ίδιο τον Leonardo da Vinci, με τα σκίτσα του να κρέμονται ακόμη στον τοίχο.

«Νιώθω πραγματικά πολύ τυχερός που συνεισφέρω λίγο στη διατήρηση αυτών των παραδοσιακών κατασκευών», λέει ο Ricci, ευτυχής αλλά ακόμη ταπεινός για τον ρόλο του στην ιστορία, ένα κληρονόμημα που θέλει να διατηρήσει και να κληροδοτήσει. «Τώρα είναι η στιγμή να σκεφτούμε για το μέλλον. Το Stefano Ricci και η προσέγγιση στην ποιότητα είναι κάτι για την καινούρια γενιά, τη νέα γενιά».

Μετάφραση Μάριος Καπερώνης Επιμέλεια Ναταλία Μπασδέκη

Παραγωγή Wendy Guo και Bianca Fusco Zanatta

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Stefano Ricci

NEWSLETTER

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.